prestatie
Het meten van prestatie
Naast de conceptualisering en meting van stress is ook de meting van de prestatie een belangrijk punt van onderzoek. Gedacht wordt dat het objectief vaststellen van prestatie in de topsport niet moeilijk is, omdat er vaak sprake is van makkelijk kwantificeerbare aspecten zoals tijd, afstand, hoogte of scores (Raglin, 1992). Het probleem is echter, dat deze absolute scores door een scala aan (kortstondige) factoren beïnvloed kunnen worden. Voorbeelden hiervan zijn: algemene gezondheid, training, genuttigd voedsel en allerlei situationele en omgevingsafhankelijke factoren zoals het weer, de temperatuur et cetera. Daarnaast spelen voor het beoordelen van de prestatie bij een teamsport nog tal van andere factoren, die het objectiveren van een prestatie tot een nietszeggende onderneming maken, een rol. Bijvoorbeeld: wanneer een speler voor zijn doen erg goed presteert, maar in vergelijking met anderen maar matig. Het meest praktische alternatief dat gebruikt wordt om prestatie te meten is het gebruik van expert ratings, ofwel cijfers, gegeven door de coach. De gedachte is (Raglin & Morgan, 1988) dat de coach een valide cijfer kan geven, daarbij rekening houdend met factoren die een vertekenend beeld zouden kunnen geven als met objectieve gegevens (bijvoorbeeld afstand in meters, hoogte in centimeters) gewerkt zou worden. Bijvoorbeeld: een slechte start die later in het spel weer glad getrokken wordt (Raglin, 1992).